SELAMAT DATANG
SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU ROSMAH

Tuesday, August 28, 2012

Rancangan Pengajian Harian

Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Mutiara
Bil. Murid : 35 orang
Tajuk : Hargai Pengorbanan Ayah dan Ibu
Tarikh : 21 Februari 2012
Masa : 7.30 – 8.30 ( 60 minit)
Fokus Utama : 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
                          sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta
                          memahami perkara yang dibaca.
                        : Aras 1(i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi
                                         yang betul.
                        : 8.1 Membina dan menulis perkataan ,ayat tunggal dan ayat majmuk
                        : Aras 1( i ) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang diberi

Fokus Sampingan : 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian dengan nada
                               dan intonasi yang betul
                         : Aras 1(i) Berbual tentang sesuatu perkara dialami atau dilihat atau yang dibaca
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat:
                                   i     Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
                                      ii     Menyatakan lima nilai terhadap ibu bapa.
                                     Iii     Menulis ayat tunggal dan majmuk dengan betul
                                     Iii     Menghasilkan karangan berperenggan

Kemahiran Bahasa : Mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
Sistem Bahasa : Kosa kata :ilham, tabah, diasuh

Pengisian Kurikulum
Ilmu : Pendidikan Islam, Pendidikan Seni dan Muzik
Nilai : bekerjasama ,sayang, hormat, menghargai, mendengar nasihat, berterima kasih dan bersyukur.

Kemahiran Bernilai Tambah( KBT)
Kemahiran Berfikir : Mencirikan, membuat kaitan dan perhubungan, menilai, menjana idea dan  membuat
                                kesimpulan.
Kemahiran Belajar : mencatat maklumat, dan melaporkan maklumat.
Kecerdasan Pelbagai : kontekstual, interpersonal, verbal-linguistik, spatial dan emosi.
Pengetahuan Sedia Ada :  i.Murid mempunyai ibu bapa masing-masing
 ii Murid pernah membina ayat tunggal
iii Murid tahu membina ayat majmuk .
Bahan Bantu Mengajar : Potret ibu bapa, youtube ayah dan ibu, pantun, senikata lagu dan petikan buku  teks

Isi Pelajaran

1)  Menyatakan perihal ibu bapa masing-masing.
        •  Ceritakan tentang potret
        •  Adakah kamu menyayangi ibu bapa kamu apabila mereka telah tua?
2)  Membaca petikan dari buku teks ( mukasurat 5)
     Mencari makna perkataan baru
              - menyambut
              -ilham
              -bersempena
              -mengagumi
              -tabah
              -menghargai
              -kempen
              -mengisytiharkan

3)   Membina ayat majmuk  berdasarkan rajah tukar ganti( buku teks mukasurat 9)

4)  Membina ayat
       • ciri-ciri anak yang baik
       • cara nak tunjuk sayang kepada ibu bapa
                 -menjaga ibubapa bila sudah tua
                 - mendoakan  ibu bapa
                 -memberi wang
                 - menghormati
                 - hantar tunaikan haji

5)  Menulis karangan berperenggan

6)  Penutup kognitif
       • Peneguhan positif

     Penutup sosial
       • Nyanyian

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran

1) Set Induksi ( 5 minit)
  • 1.Murid diperlihatkan  dengan potret ibu bapa (semasa mudan dan setelah tua)
  • 2.Murid memberi respon  atau pendapat .
  • 3.Guru menjelaskan tujuan aktiviti dalam  langkah berikut.
    Catatan :
    (Lisan)
  • KB : Menghubungkait
  • BCB : mendengar aktif
  • BBB: potret ibu bapa
  • (Lampiran 1)

2) Langkah 1 ( 10 minit)
  • 1.Murid membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang lancar.
  • 2. Murid mencari makna perkataan baru daripada kamus.
  • 3.Murid memadankan perkataan dan makna pada carta 
    Catatan :
    ( Bacaan)
  • KB :.menjana idea, menghubungkait
  • BCB: Mencari makna
  • KP: kontekstual

3) Langkah 2 (15 minit)
  • 1.Murid diarahkan duduk dalam kumpulan.
  • 2. Kumpulan A menulis lima ayat majmuk berdasarkan rajah tukar ganti  di atas manila kad
  • 3. Kumpulan B menulis ayat berdasarkan gambar bersiri
  • 4 Kumpulan C menulis ayat berdasarkan gambar tunggal
  • 5.Ketua kumpulan melapor. 
  • 6. Hasil kerja dipamerkan pada papan kenyataan
    Catatan :
    (Tulisan dan bacaan)
  • KB : menjana idea
  • BC : memproses maklumat

4) Langkah 3 (15 minit)
  • 1.Guru menayangkan video lagu ‘ Ayah dan Ibu’
  • Sila klik : http://youtu.be/sJEty8Liuc4
  • 2. Murid menyanyi bersama rakaman video lagu
  • 3. Guru meminta murid menyatakan ciri-ciri anak yang  baik 
  • 4. Murid menyatakan ciri  anak yang baik. 
  • 5. Murid diminta menyatakan cara menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa.
  • 6. Murid memberi pendapat dan membuat rumusan masing-masing
   Catatan :
   (Lisan dan tulisan)
  • KB : mencirikan, menjana idea, membuat kesimpulan
  • BCB : melaporkan maklumat
  • KP : emosi, verbal linguistic
  • Nilai: kasih sayang,menghormati, berterima kasih, mendengar kata atau nasihat.
  • BBB.: Rakaman video (lampiran 3), CD

5) Langkah 4 (15 minit)
  • 1.Guru meminta murid menulis karangan berperenggan.
  • 2.Murid menulis karangan ‘Cara-cara membalas jasa ibu bapa’
    Catatan :
     (tulisan)

6) Penutup( 5 minit)
  • 1. Guru menerapkan nilai-nilai murni
  • 2. Murid menyanyi lagu ‘Ayah dan Ibu’





No comments:

Post a Comment